Časté chyby majiteľov dieselových motorov - ako si ničia motory? |
Lámete si hlavu nad tým, prečo váš dieselový motor nevydržal a prečo ste museli tak skoro absolvovať príliš zložitý a drahý servis? Možno je to vaša chyba !! Neustále počúvame o technických problémoch majiteľov áut s dieselovými motormi , ktoré stretla nečakaná porucha po relatívne malom kilometrovom nájazde. Čo ale tieto problémy spôsobuje? Je to snáď mizerná kvalita spracovania moderných áut? Obávame sa, že je chyba predovšetkým v samotných používateľoch a ich spôsobu jazdy a používanie vozidla. Pozrime sa preto podrobnejšie na to, ako ľudia s dieselom jazdia a čo im najviac škodí. Ľudia totiž začali autá brať ako spotrebný tovar a často k nemu pristupujú ako k teniskám - kúpite za pár korunačiek a potom ich používate, kým sa nerozpadnú. Lenže auto je pomerne zložitý stroj, ktorý vyžaduje aj nejakú starostlivosť, aj keď to nie je veterán sa sýtičom a štartovaním kľučkou. A práve zložitosť moderného auta, od ktorého chceme veľké výkony a malú spotrebu, spôsobuje neopatrným používateľom problémy.
Musíte si uvedomiť, že moderné dieselový motor si zložitosťou nijako nezadá napríklad s motorom v pretekárskom aute. Zákazníci chcú malý objem a nízku spotrebu, ale tiež veľký výkon a hlavne krútiaci moment. S tým je ale spojené obrovské namáhanie pohyblivých (i nepohyblivých) súčastí motora, takže udržiavať vznetový agregát v správnej prevádzkovej teplote je nutnosť (samozrejme toto platí o všetkých typoch motorov, ale u dieselov zvlášť). Výrobcovia ale veci moc nepomáhajú tým, že do áut prestali montovať teplomery - ako chladiacej kvapaliny, tak hlavne oleja. A práve teplota oleja je pre prevádzku motora najdôližetejšia. Napríklad novšie autá s motormi TDI z koncernu VW majú v palubnom počítači aj teplomer oleja a na ňom môžete krásne vidieť, ako sa olej zohrieva oveľa pomalšie ako voda. Pri tom správne zahriaty olej má teplotu aspoň 70 ° C. Lenže takéto teploty dosiahne až po asi 15 minútach jazdy, zatiaľ čo voda je "horúca" po pár kilometroch. Ak teda dávate za uši studenému motora, nadmerne namáhate všetky jeho súčasti v čase, keď sa nedostatočne premazáva. Tým zvyšujete opotrebenie pohyblivých častí a nerovnomerne ho zahrievate, takže vás môže predčasne stretnúť prasknutie hlavy motora a hlavne sa vytvárajú Neopatrní vodiči dieselov tiež nevie motor správne "dochladiť". Nie všetky autá majú turbodúchadlá, ktoré dnes nájdete prakticky vo všetkých moderných dieselov, chladená. Častou chybou je, že vodič letí dve hodiny v kuse 150 km / h po diaľnici a potom rýchlo odbočí k pumpe, kde dupne na brzdy a ihneď vypne motor. Znovu teda opakujeme: pred zastávkou choďte voľnejšie, spomaľujte plynule a nechajte motor po zastavení aspoň pol minúty bežať na voľnobeh! Servis a výmena oleja Ušetria Česi zabúdajú, ako veľmi dôležitý je pre auto olej. Kupujú to najlacnejší , preťahujú odporúčané servisné intervaly nie o stovky, ale o tisíce kilometrov a vôbec na údržbe auta šetrí , kde sa dá - aj na nesprávnych miestach, teda na motore. Hoci výrobcovia udávajú, že pre vaše auto platí dvojročné servisné intervaly alebo napríklad 30 000 km, skúsenosť hovorí, že je to veľa aj na auto, s ktorým jazdí veľmi opatrný majiteľ. A tým viac, čím je auto staršie a má na kvalitu (a špecifikáciu) oleja väčšie nároky. Aj kvalitné oleje s predĺženou životnosťou toho majú po jednom roku alebo 20 000 km skutočne dosť a nikdy včasnou výmenou nič nepokazíte. Tiež je nutné vziať do úvahy spôsob, akým dieselové auto používate. Ak jazdíte krátke trasy, na ktorých sa motor ani poriadne neohreje, často meníte zaťaženie alebo jazdíte štýlom " diesel šport " neustále s plynom na podlahe, vedzte, že tak olej v aute nevydrží dlhšie ako 10 000 km. Potom začne jeho schopnosť poskytovať kvalitné a spoľahlivé mazanie rýchlo klesať. Chiptuning Diesel nepatrí do mesta (ani na preteky) PALIVO
|